چرا نتورک مارکتینگ؟
بازاریابی شبکه ای یا همان نتورک مارکتینگ پدیده ای است برای فروش هرچه بهتر محصولات کسب یک سود پایاپای برای طرفین معامله و ایجاد درآمد در دنیای امروزی که به سرعت رو به رشد و گسترش می باشد. به این صورت که افراد در شبکه می توانند در هر کجا که باشند محصولات را توزیع کرده با ریسک بسیار پایین و بدون احتیاج به سرمایه گذاری های کلان از مجموعه ای کسب درآمد کنند. تخمین زده شده که در ایالت متحده آمریکا بالای 70% از درآمد فروش مستقیم از طریق نتورک بدست می آید. این کسب وکار اصل و نسب و اصالت خود را به شرکت nutralite یا formely ( کارخانه ی تولید مکمل های غذایی و ویتامین در کالیفرنیا توسط کارل رنبرگ) مدیون است.
در اوایل 1940 میلادی این کمپانی فروش مستقیم خود را آغاز کرد. این کسب و کار زمانی نمایان شد و به اوج درآمد خود رسید که توزیع کنندگان با رجوع به دوستان، اقوام و آشنایان خود و شرکت دادن آنها در شبکه و ایجاد فرصت شغلی برای آن ها در nutralite فروش بیشتری را به ارمغان آورد. در اوایل دهه 1960 میلادی دو تن از توزیع کنندگان شرکت nutralite با نام های Richard Devos و Jay vandel از این شرکت جدا شدند تا به صورت مستقل به فعالیت خود در این زمینه بپردازند و با رشد سریع خود سبب به وجود آمدن بزرگترین شرکت MLM دنیا به نام Amway شدند. این شرکت در ابتدا در زمینه ی فروش لوازم منزل و محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده ها فعالیت خود را آغاز کرد و سپس درصدد خرید شرکت nutralite (که از آن منشا گرفته بود) برآمد تا مکمل های غذایی را نیز به محصولات خود اضافه کند. در سال 1979 FTC (کمیسیون تجارت فدرال) نتورک مارکتینگ و فعالیت Amway را قانونی اعلام کرد.
نتورک مارکتینگ در ا یران
از همان ابتدا نتورک مارکتینگ به شکل صحیح وارد ایران نشد بلکه از این تجارت نو پا در ایران سوء استفاده های زیادی گردید. طرح اولیه ی شرکت هایی که در ایران شروع به کار کردند بازاریابی شبکه ای نبود بلکه آدم ربایی شبکه ای بود به این معنا که انسانها محصول خاصی را بازاریابی نمی کردند بلکه صرفا پلن های درآمدزایی را می فروختند. از سال 79 تا 88 دوران عدم آگاهی مردم از صنعت نتورک مارکتینگ و رشد بیش از حد در این شرکت ها بود که اصطلاحا به آن ها شرکت هرمی گفته می شود. لازم به ذکر است که این شرکت ها در ابتدا ادعای فعالیت براساس نتورک مارکتینگ واقعی و صحیح را می نمودند اما در ادامه به فعالیت های هرمی خود می پرداختند. در سال 86 شرکت هایی ظهور کردند که عملا کارشان مانی گیم (بازی با پول) بود.
به مرور دولت متوجه شد که تنها راه مبارزه با فعالیت های هرمی و مانی گیم ایجاد یک بستر سالم و قانونی و شرعی برای فعالیت های نتورک مارکتینگ واقعی که محصول محور باشد است. بدین ترتیب در سال88 کمیته ی نظارت بر شرکت های بازاریابی شبکه ای تشکیل شد و اساسنامه ای در این زمینه تهیه گردید و به تصویب رسید. در این اساسنامه تلاش گردید تمامی ایرادات اقتصادی، قانونی و شرعی برطرف گردد تا زمینه ساز نتورکی سالم در ایران شود. بدین ترتیب وزارت صنعت، معدن، تجارت اعلام کرد که تمامی شرکت هایی که تمایل به فعالیت در زمینه ی نتورک مارکتینگ دارند نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایند. از آن زمان تاکنون شرکت هایی موفق به اخذ مجوز گردیده اند و در حال فعالیت در این تجارت هستند.
کلیپ تاریخچه ی بازاریابی شبکه ای
مزیت های نتورک مارکتینگ:
تجارت نتورک مارکتینگ مزایای زیادی را به همراه دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم.
1.ایجاد اشتغال:
با عضویت هر فرد در یکی از شرکت های بازاریابی شبکه ای یک کد واحد بازاریابی از طرف وزارت صنعت معدن به فرد تعلق می گیرد و از همان لحظه او به عنوان یک فرد شاغل محسوب می گردد در حال حاضر درصد ورود افراد به تجارت نتورک مارکتینگ بسیار افزایش یافته و در نتیجه یک قطب بزرگ ایجاد اشتغال محسوب می شود.
2.کاهش و حذف واسطه ها:
در نتورک مارکتینگ به این علت که محصولات به شکل مستقیم به وسیله ی شرکت های بازاریابی شبکه ای و از طریق نماینده ها به مصرف کننده ی نهایی می رسد. بسیاری از واسطه ها در این میان حذف می شوند با حذف این واسطه ها که لزومی به بودن آن ها نیست و در واقع کاذب هستند؛ هزینه ی تمام شده ی محصول برای مصرف کننده ی نهایی پایین تر می آید. علاوه بر آن با حذف این واسطه ها درآمدی ایجاد می شود که به عنوان پورسانت و پاداش به نماینده پرداخت می شود.
3.هزینه شروع بسیار پایین:
شما بدون هر گونه اجبار به خرید مبلغ مشخصی از محصولات به میزان توانتان از محصولاتی که استفاده کرده اید یا به شما پیشنهاد شده و البته از آنها رضایت دارید اقدام به خرید می کنید. با همین خرید شما کسب و کارتان را هم شروع کرده اید. اغراق نیست اگر بگوییم در مقایسه با مشاغل سنتی نتورک مارکتینگ اصلا سرمایه ی اولیه نمی خواهد.
4.سیستم برنده برنده:
هر شخصی پس از خرید محصول هم به خودش و هم به مشتری سود می رساند. چون محصول را با تخفیف در اختیار می گیرد و مشتری نیز از یک محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب استفاده می کند و در ادامه شبکه نیز از این خرید سود می برد که به این روش بازاریابی سیستم برنده برنده گفته می شود.
5.زمان آزاد:
یکی دیگر از مزیت های بازاریابی شبکه ای برنامه و زمان بندی آن است. برای شما چه چیزی بهتر از این است که هر زمانی که خواستید سر کار بروید؟ دیگر رئیس و ساعات کاری مشخصی ندارید و خودتان صاحب کار و رئیس خود هستید.
6.کار کردن در هر مکان و موقعیت جغرافیایی:
مهم نیست که در سفر به سر می برید یا در خانه یا هر جای دیگر، هیچ محدودیت مکانی برای کار کردن شما وجود ندارد. نیاز به هیچ ساختمانی به عنوان دفتر کار ندارید.
7.آموزش های کاربردی:
فعالیت در این تجارت با آموزش های اصولی و کاربردی همراه است که حتی در تمام امور زندگی نیز مفید واقع می شود.
8.درآمد غیر فعال:
شما وقتی کار نمی کنید باز هم درآمدزایی دارید. در مشاغل سنتی تنها وقتی درآمد کسب می کنید که مثلا مغازه ی شما باز باشد و این درآمد از طریق تولید و عرضه و ارتباط با مشتری حاصل می شود. اما در بازاریابی شبکه ای این روند بدون حضور شما نیز ادامه دارد. هر چند نمی توان ادعا کرد که شما بازنشسته می شوید و اصلا نیاز به فعالیت ندارید. این بدان معنی است که بیشتر زمانتان دست خودتان خواهد بود در حالی که همچنان در حال کسب درآمد توسط تیمتان هستید، این یعنی استقلال مالی و این می تواند دلیل بسیار کلیدی برای شما جهت پیوستن به بازاریابی شبکه ای باشد.
9.عدم محدودیت در سقف درآمد:
در بازاریابی شبکه ای هیچ سقفی برای درآمد شما وجود ندارد می توانید با ساختن شبکه ای قدرتمند به راحتی درآمد خود را دو برابر، سه برابر و یا N برابر کنید. کدام کسب و کار را می شناسید که همچنین قابلیتی داشته باشد؟
10.رشد شخصی:
یکی از مهم ترین فواید بازاریابی شبکه ای، کمک کردن به رشد شخصی شماست. به واسطه ی اطلاعات و تجاربی که به دست می آورید. رشد شخصی شما در این کار فوق العاده بالاست و به فرد تواناتر تبدیل می شوید.
11.امنیت:
بیشتر افراد از این که شغلشان را از دست بدهند می ترسند اما وقتی با بازاریابی شبکه ای کسب و کار خود را راه اندازی می کنید، امنیت وثبات را تجربه می کنید چون کسب و کارتان مستقل است.
12.کمک کردن به دیگران در سطح وسیع:
کمک به دیگران امر مهمی است، بازاریابی شبکه ای این امکان را به شما می دهد تا کمک به دیگران را در سطح وسیعی تجربه کنید حتی افرادی که شما را نمی شناسند.
13.عدم وجود تبعیض جنسیتی:
در بازاریابی شبکه ای مرد و زن، دختر و پسر با هم برابرند ازسن 18 سال به بالا می توانند فعالیت کنند. امکان رشد و پیشرفت برای همه یکسان است.
#عقاب_باشید