اگر دوست داری چیزی تغییر کند ابتدا باید خودت تغییر کنی… “جیم ران”

جیم ران آموزگار بسیاری از اساتید بزرگ در زمینه موفقیت بوده است، از قبیل دارن هاردی، آنتونی رابینز، برایان تریسی و جک کنفیلد. جیم ران  متولد ۲۵سپتامبر ۱۹۳۰ کارآفرین، نتورکر، نویسنده و سخنران آمریکایی است. او تا سن ۲۵ سالگی مانند همه اقشار متوسط مقروض نمی‌توانست راهی برای رسیدن به آرزوهای خود بیاید.در همین زمان با کارآفرینی(لیدر بازاریابی شبکه ای) به نام جان اِرل شُف(John Earl Shoaff) آشنا شد. بطوری که مسحور ثروت، فهم تجاری، جذبه و فلسفه زندگی او شدارل شف ساعت­های زیادی را صرف آموزش فلسفه شخصی خود به جیم ران کرد. افکاری نظیر:

 

بیشتر از میزانی که روی شغلت کار می‌کنی روی خودت کار کن،  

درآمد تو مستقیماً به طرز فکر تو مربوط می‌شود، نه به وضع کنونی اقتصاد،  

اگر دوست داری چیزی تغییر کند ابتدا باید خودت تغییر کنی.  

 

“جیم” شروع به ساختن بیزنسی(نتورک مارکتینگ) کرد تا جای حقوق ناچیز او از فروشندگی در مغازه را بگیرد‌. درست پس از ۵ سال از اولین دیدار آنها، “شف”(بالاسری او) در سن ۴۹ سالگی درگذشت. تنها یک سال پس از مرگ “شف” در حالی که “جیم” ۳۱ سال داشت، او به یک میلیونر تبدیل شد. “ران” به طور مکرر در همایش‌های خود، آموزش‌های “شف” را سبب تغییر زندگی خود می‌دانست.  داستان از فرش به عرش رسیدن او بسیار تأثیرگذار  بود اگر در اینجا تمام می‌شد. ولی او تازه شروع به ساختن میراث واقعی خود کرد. در اوایل دهه ۶۰ میلادی او از خانه خود یعنی آیداهو به بوِرلی هیلز نقل مکان کرد. و شروع به تعریف داستان زندگی خود برای دیگران نمود. عنوان داستان او این بود:  “پسر مزرعه‌داری که از آیداهو به بورلی هیلز رسید.”

هم چنان که زمان می‌گذشت، جیم ران فهمید اکثر مردم خواستار شنیدن داستان موفقیت و فلسفه رشد شخصی او که او را به این کمال و فضیلت رسانده بود، هستند. پس از آن، جیم ران تا زمان مرگ به مدت ۴۰ سال تجربه خویش را در سمینارهایش بیان می‌کرد.۴ میلیون نفر در سراسر جهان در سمینارهای وی شرکت کرده‌اند. او در سال ۱۹۸۵م. جایزه CPAE  را از انجمن سخنرانان ملی آمریکا دریافت کرد و همچنین مؤلف ۱۷ کتاب، کتاب صوتی و برنامه ویدیویی است. بدون شک جیم رآن یکی از اسطوره‌ها در زمینه موفقیت و رشد فردی است. وی در طول زندگی خود هزاران نفر را در طی همایش‌ها ، و میلیون‌ها نفر را از طریق کتب خود با اصول موفقیت آشنا نمود. داستان شگفت انگیز ران از ایالت آیداهو شروع می‌شود، او در ۱۹ سپتامبر ۱۹۳۰ در مزرعه‌ای در ایالت آیداهو متولد شد.

 

جیم ران  به عِنوانِ فیلسوفِ تجاری شناخته شده است. او هرگز مدّعیِ تدریسِ حقایقِ ناب نبود، بَلکه اصولِ بنیادین را تدریس می کرد، از جمله نقل قول های او می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– هیچ اُصولِ بُنیادینِ جدیدی وجود ندارد. حقیقت چیزِ جدیدی نیست، بَلکه پیر و کُهنه است.

– هر که به مردم خدمت کند، خود را در راهِ بزرگی و عَظَمَت، ثَروت، رضایت، اعتبار و لَذّت قرار می دهد.

– مطالبِ سَبُک را نخوانید، چون ممکن است با آن‌ها سرگرم شَوید، ولی رُشد نمی‌کنید.

– آرزو نکنید که مسایل آسان تر باشند، بَلکه آرزو کنید شما بهتر شَوید.

– مهمّترین خواسته یِ شما از یک شغل، نباید این باشد که چه چیزی به دست می آورم، بَلکه باید این باشد که چه چیزی خواهم شد.

– زمانی که شدیداً خواستارِ چیزی هستید، حتماً راهی برایِ دست یابی به آن پیدا خواهید کرد.

– بدونِ احساسِ ضرورت، اشتیاق ارزشِ خود را از دست می دهد.

– با تحصیلاتِ رسمی تنها می توان گذرانِ زنده گی کرد، امّا با خودآموخته گی می توان ثَروت اندوخت.

– زمانی را برایِ جمع بندیِ گذشته اختصاص دهید، سپس می توانید طرحی بر اساسِ تجربیّاتِ تان رسم کنید و از آن برایِ سرمایه گذاری در آینده بهره بَرید.

About حمزه علیزاده صیقلان

همه با هم برای موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *