10 ویژگی نتورکرهای موفق

1) رویا پردازند
اگر روزی روزگاری در گذشته درحین رویاپردازی سر کلاس درس مچ تان را گرفته اند، امیدوارم آنقدر ناامید ومایوس نشده باشید که رویاپردازی را از بیخ و بن کنار گذاشته باشید. بر عکس گفته های عتاب آمیز بسیاری از مدیران مدارس، رویاپردازی یک خصیصه شخصی است. بازاریابان شبکه ای موفق بلا استثنا آدمهایی رویا پردازند، آنها می دانند چه می خواهند، چون از رویا پروردن نمی هراسند. شما از زندگی چه می خواهید؟ به قول ارل نایتینگل “در آمریکا، هر کس هر چیزی را بخواهد به دست خواهد آورد … اما مشکل اینجاست که اکثر مردم نمیدانند چه می خواهند. به نظر ما این گفته درباره مردم همه کشورها صدق میکند. زندگیهای مطلوب و ایده ال از هر جهت فقط با رویا شروع می شوند، پس معطل چه هستید؟… رویا پردازی کنید.

نمی گویند: امتحان کنیم ببینیم… میگویند: میخواهم موفق شوم!

افرادی که در بازاریابی شبکه ای موفق می شوند، از همان ابتدا به قصد موفقیت وارد بازاریابی شبکه ای میشوند. آنها هیچ گاه به قصد” امتحان کردن” وارد شرکتی نمی شوند. داگ فایر مربی معروف بازاریابی شبکه ای میگوید: ((همه ی میلیونرها یک خصیصه ی مشترک دارند و آن اینکه در خواسته هایشان مصمم هستند)). بازاریابان شبکه ای موفق می دانند که در عالم امتحان و شانس چیزی بدست نمی آید. داو می گوید: ” قدرت افراد موفق در عزم آنها برای موفق شدن نهفته است. در بازاریابی شبکه ای هیچ چیز قوی تر از این نیست که عزمت را جزم کنی تا فقط سر از مقصد موفقیت بیرون بیاوری ولا غیر! “

2) آموزش پذیر هستند
دن هالینگز معلم سابق و توزیع کننده شرکت (NSA) که به او امکانی داد تا بتواند به مشاور شرکتهای بازاریابی شبکه ای تبدیل شود، می گوید: (اصلی ترین قضیه در بازاریابی شبکه ای، آموزش و انجام دادن یک فرایند ساده قابل همانند سازی است. بازاریابان شبکه ای موفق به قول انگلیسی ها چرخ را از نو اختراع نمی کنند. آنها به دنبال شرکتی می گردند که پیشاپیش برایشان یک سیستم قابل اطمینان  و موفق، طرح ریزی کرده باشد. آن وقت سیستم را فرا میگیرند و شروع به همانند سازی آن می کنند. بله به همین سادگی است، گرچه برخی دوست دارند آن راپیچیده نشان دهند). اگر شما جزو آن دسته آدمهایی هستید که مایل به پیروی از راهنمایی های افراد دیگر نیستید و به هنگام استفاده از سیستم اشخاص دیگر معذب اید، توصیه ما این است که قبل از شروع به کار بازاریابی شبکه ای به اندازه کافی تامل کنید؛ چون در غیر این صورت یا به هنگام اختراع مجدد چرخ مایوس و دلزده خواهید شد و یا از پیروی یک سیستم از قبل موجود، معذب خواهید شد. بازاریابان شبکه ای موفق، بلااستثناء افرادی آموزش پذیرند و البته در مقام معلم، همین آموزشها را به افراد دیگر نیز منتقل می کنند.

Steam (3 دارند
یان رو می گوید که به اعتقاد وی، بازاریابان شبکه ای بالقوه موفق، دارای 5 ویژگی هستند که او حروف اولشان را به هم چسبانده و به آن STEAM میگوید: “فروشندگانی” که “معلم و مربی” هستند;  “مشتاق” اند و دارای “نگرش”  مثبت و معطوف به موفقیت هستند و نهایتا خواستار کسب “پول ”  بیشترند.

4)   سازنده اند
ساختن یک تجارت رضایت بخش و سوداور در بازاریابی  شبکه ای، باید از نخستین فرد شروع شود و با توجه آگاهانه به تک تک افراد پیش برود. به قول  ادواردز دمینگ “وقتی ماهی می گندد، گند از سرش شروع میشود و به پایین کشیده می شود”. بازاریابان شبکه ای موفق، اهمیت خودسازی ذهنی، جسمی و عاطفی را خوب می فهمند و می دانند باقی مجموعه هم با الگو برداری از آنها ساخته می شود. اما چگونه  می توان خود را ساخت؟ مطالعه کنید، فیلمهای ویدیویی را ببینید، در سمینارها شرکت کنید و… . کانی دوگان میگوید نخستین سال از شش سال فعالیتش در بازاریابی شبکه ای را همچون یک اسفنج سپری کرده است. وقتی کارش را با آکسی فرش شروع کرد، اصلا فروشنده با تجربه ای نبود، لذا برای موفقیت به کسب مهارتهایی نیازداشت. وی میگوید:”درخلال همان یک سال اول، هر کتابی راجع به بازاریابی شبکه ای که به دستم میرسید با ولع تمام میخواندم. دوستهایم را به کنفرانس تلفنی فرا می خواندم. در سمینارهای لیدرها شرکت میکردم و از آنها نکته ها یاد میگرفتم، بالاخره سبک خودم را یافتم”. پس از آن او مجموعه ای ساخت که هم اکنون 5000 نفر عضو دارد.

5) حسن جو هستند (نه عیب جو!)
هیچ شرکتی یا بازاریابی شبکه ای کامل وبی عیب نخواهد بود. بازاریابان شبکه ای موفق به خوبی به این مسئله واقفند که در تجارت چیزی به اسم کمال و فقدان نقص وجود ندارد و لذا همیشه در پی محاسن و نقاط مثبت شرکت و توزیع کنندگانشان هستند. حتی شرکتی که نهایت سعی اش را می کند تا کارش را بی عیب و نقصان انجام دهد،گاهی اوقات دچار خطا می شود. ممکن است این خطا مربوط به طرح باز پرداخت باشد یا توسعه محصولات یا برنامه بازاریابی و یا مربوط به فن آوریهای مورد استفاده ایشان. در هرحال این امکان وجود دارد که برخی امور درست پیش نرود و یا دچار مشکل شود. به همین منوال، بازاریابان شبکه ای نیز ممکن است بعضی اوقات مرتکب اشتباهاتی شوند، ممکن است تعهداتی بدهند که قادر به انجام دقیقش نشوند: برخی ممکن است بهتر از بقیه کار را یاد بگیرند، بعضی ها فروشندگان بهتری از آب در خواهند آمد و یا توانایی بیشتری در زمینه ایجاد رابطه و یا آموزش خواهند داشت. در تمام این موارد بازاریابان شبکه ای موفق از این نکته غافل نخواهند شد که تاکید براشتباهات و امور منفی به هیچ وجه کارساز و راهگشا نخواهد بود.

6) همیشه حی و حاضرند
بازاریابان شبکه ای موفق همیشه حضور دارند. داگ فایربو میگوید:”بازاریابان شبکه ای برتر همیشه حضوری محسوس دارند. در هر موضوعی حضور دارند، در جلسات، در مکالمات و در کنفرانسهای تلفنی و مهمتر از همه اینکه آنها همیشه هرجالازم است حضور دارند”.

7) با انگیزه اند
(بازاریابی شبکه ای آنقدر هیجان انگیز است که نمیتوانی انجامش ندهی)! این جمله متعلق به راس نولاند اس؛کسی که سالها از انجام دادن کار بازاریابی شبکه ای پرهیز میکرد و به کار در بنگاه املاک و مستغلات در هیوستن تگزاس اشتغال داشت. راس کار در بنگاه را کنار گذاشت ودر عرض چند سال، یکی از بهترین سازمانهای فروش را در شرکت اکسل کامیونیکیشن ساخت. او تجسم انگیزه است:” هروقت فرد جدیدی وارد سازمان فروشم میشود، گویی بلیط بخت آزمایی ام برنده شده است! چون آن فرد قراراست کار عظیمی را به انجام برساند و من قرار است در آن دخیل باشم “! راس در ادامه میگوید بخش عظیمی از موفقیت شما دربازاریابی شبکه ای به «تعهد عاطفی» شما به تجارتتان بستگی دارد.

8،9) پشتکار دارند و صبورند
لیدرهای بازاریابی شبکه ای خوب می دانند که همه افراد دفعه اول و حتی دفعه دهم، (بله) نخواهند گفت. بنابرین، موفقیت در این کار جز بامداومت وصبوری به دست نخواهد آمد.

10) دلشان با این کار است…
داگ فایربو می گوید:” لیدرهای موفق دل و جانشان با این تجارت است. آنها کارشان را با رضایت کامل قلبی انجام می دهند و هرگز به پشت سرشان نگاه نمیکنند. آنها قلبا متمایل به موفق کردن زیرمجموعه شان هستند، حتی موفق تر از خودشان. قلبشان با علایق وآرزوهای مشتریان احتمالی شان است و قلبشان را آماده پذیرش موفقیت کرده اند، انتظارش را میکشند، خواهان آنند، آن را جذب می کنند و نهایتا آن را بدست می آورند”.

About حمزه علیزاده صیقلان

همه با هم برای موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *