چرا جامعه باید به سمت کارآفرینی خیز بردارد؟

تولم نیوز: در کشور ما همیشه نوع نگاه جامعه و خانواده از دیرباز تا کنون به سمتی بوده که جوانان را از زمان مدرسه به سمت کارمندی سوق داده و به طور کلی می‌توان گفت که جامعه ما کاملاً کارمند پرور است .هم اکنون سوال این است که در قرن ۲۱ و در سال ۱۴۰۰ هجری شمسی یا ۲۰۲۱ میلادی آیا این نگرش کارساز است ؟ آیا می توان کارمندی را یک هدف عالی برای جوانانمان بدانیم ؟ کارمندان از زندگی خود راضی هستند و خواسته‌های خود را محقق کرده‌اند؟ در پاسخ به این سوالات کافیست نگاهی به دور اطراف خود بیندازیم ،می بینیم که شغل‌های کارمندی به شدت کم شده است ،همچنین خودِ افراد کارمند هم در ساعات فراغت از شغل خود به دنبال شغل پاره وقت دوم می‌گردند! آیا زمان آن نرسیده که از تفکر باطل شغل کارمندی دست بکشیم؟

ما باعث شدیم که همه به دنبال شغل پشت میز نشینی هستند و انتظار جوان این است که درس بخواند و جایی استخدام شود، در صورتی که بیش از ۸۰ درصد مواقع این اتفاق نخواهد افتاد، و حتی در آینده این درصد بیشتر نیز خواهد خواهد شد. پس واجب است نگاه دقیق تری به کارآفرین شدن و کارآفرینی بیاندازیم .

کارآفرین کسی ست که خلاق و اهل چالش است. او کسی است که مبتکر راه جدیدی خواهد بود، مثل یک کسب و کار ،یک پروژه و یا یک تجارت ممکن است که ایده از کارآفرین نباشد ،اما او مرد عمل است که به دل چالش ها می رود ،او قطعاً کسی است که یک ایده را به واقعیت تبدیل می کند . می تواند یک رهبر باشد که تیمی را به جلو می‌راند و افراد را تشویق می کند. اوست کسی که پتانسیل یک تجارت را تشخیص می دهد، سرمایه های انسانی را گردهم می آورد و منابع را در جهت حصول نتیجه سازماندهی می کند .عصاره کارآفرینی در درک و بهره برداری از فرصت هاست .

در تعریف کلی کارآفرینی اینطور بیان می‌شود که کارآفرینی فرایندی است که به کمک آن سازمان‌ها و افراد دانش نوین خود را به فرصت های جدیدی در قالب محصولات و خدمات نوآورانه تبدیل می کنند. مطالعه کسب و کار بدون درک کارآفرینی مثل مطالعه شکسپیر است که در آن شاهزاده دانمارکی از بحث‌ هاملت حذف شده باشد.

کشورهای آلمان، ژاپن و آمریکا در رده های برتر کشورهای کارآفرین پرورش هستند . در جهان سوم اما موضوع کمی متفاوت است اینجا کارآفرین را یک خودسر می‌دانند! انواع انرژی منفی را به او می دهند و حتی تلاش می کنند که نگذارند او راه جدیدی را آغاز کند، حتی موانعی بر سر راهش است که باعث می شود تعداد کمی از کارآفرینان از آن جان سالم به در ببرند!

با این حال نجات اقتصاد و دنیای آینده متعلق به کارآفرینان است .آن‌ها هستند که در دل تهدیدها با نگرش و فکر زیبا ،فرصت‌ها را می یابند و بهترینها را به دست خواهند آورد. به نظرِ تعداد بسیاری از نظریه پردازان، کارآفرینی عنصر پویایی اقتصاد است. به گفته شومپیتر، کارآفرین منبع همه تغییرات در بازار است.

خداروشکر که کشور ایران در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این رشته و این حوزه داشته داشته و امید است به زودی ما هم همتراز با کشورهای برتر جهان بتوانیم بسترهای کارآفرینی را در کشور عزیزمان گسترش دهیم . کشور ما بیش از پیش به کارآفرینان نیاز دارد اما این موضوع اول از همه باید در ذهن و نگرش ما اتفاق بیفتد اول باید باورهایمان را شخم بزنیم ! آموزش این موضوع را از سنین پایین آغاز کنیم تا در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم، این را بدانیم که خیلی از شغل ها در آینده از بین خواهند رفت، همانطور که خیلی از کسب و کارها تا به الان نابود شده‌اند و یا نایی برای نفس کشیدن ندارند ،باید تغییر در دنیای تجارت را بپذیریم و این یعنی اینکه به وسیله کارآفرینان فرصت ها را کشف کرده و بهره برداری کنیم .

به امید خلق روزهای عالی

حمزه علیزاده صیقلان

عضو کوچکی از خانواده بزرگ کارآفرینان ایران

About حمزه علیزاده صیقلان

همه با هم برای موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *